Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Przetargowe domino w Gdańsku. Solaris znów na prowadzeniu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Przetargowe domino w Gdańsku. Solaris znów na prowadzeniu
fot. Rafał Kucharek / gdansk.plElektryczne MAN-y w taborze gdańskim
Trzy wybory, dwa unieważnienia, wyrok KIO, potem sądu, i powrót do punktu wyjścia. Gdańskie zamówienie na elektrobusy mogłoby posłużyć za scenariusz thrillera biurowego. W tle: ponad 100 milionów złotych i wyścig między polskim Solarisem a tureckim Karsanem. Po wielu miesiącach batalii GAiT znów wskazał Solarisa. Ale czy to już koniec?

Zamówienie, które miało być kolejnym krokiem w stronę zielonego transportu w Gdańsku, zamieniło się w wielomiesięczną rozgrywkę proceduralną. Choć początek wyglądał standardowo – ogłoszenie, oferty, wybór – dalszy ciąg okazał się pełen zwrotów akcji: odwołania, wyroki, unieważnienia i kolejne ogłoszenia wyników. Gdy jedni świętowali zwycięstwo, drudzy szykowali już dokumenty procesowe. To już kolejny w tym roku przypadek, gdy Solaris i inne firmy zaciekle walczą o swoje w dużym przetargu. Ostatnia taka sytuacja przyciągała naszą uwagę w Warszawie.

Solaris, Karsan, sąd – i od nowa

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na zakup 30 autobusów – 18 standardowych i 12 przegubowych. Na starcie pojawiło się czterech graczy: Solaris, Karsan, Irizar i Electrobus. Ale już w pierwszym rozdaniu GAiT dopuścił do oceny jedynie Solarisa, odrzucając resztę. Producent z Bolechowa zdobył niemal komplet punktów i – zdawałoby się – miał kontrakt w kieszeni.

Na scenę wkroczył jednak Karsan. Turecki producent złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która przyznała mu rację i nakazała ponowną ocenę ofert. W efekcie w marcu przewoźnik unieważnił wcześniejszy wybór i ogłosił nowego zwycięzcę. Tym razem padło właśnie na Karsana, który minimalnie wyprzedził Solarisa w punktacji – dzięki niższej cenie i dobrej ocenie technicznej.

Solaris nie złożył broni i zaskarżył wyrok KIO do sądu. Finał tej batalii nastąpił w czerwcu: Sąd Okręgowy w Warszawie uchylił orzeczenie Izby, a GAiT, nie mając wyjścia, ponownie unieważnił wybór – tym razem Karsana.

I znów Solaris

9 lipca GAiT znów wskazał Solarisa jako zwycięzcę przetargu. Oferta producenta z Bolechowa zebrała ponownie najwyższe noty: 99,4 pkt dla autobusów 12-metrowych i 97,9 pkt dla przegubowców. Tym razem nie było już śladu po ofercie Karsana – po decyzji sądu wrócił on na pozycję z pierwszej rundy, a więc do grona firm, które nie były oceniane.

Gdański przetarg pokazuje, jak kręta potrafi być droga od złożenia oferty do podpisania umowy. Każdy z trzech wyborów miał swoje uzasadnienie, każda decyzja była logiczna z punktu widzenia bieżącego stanu prawnego – a mimo to ostateczne rozstrzygnięcie zdołało się trzykrotnie zmienić. Na dziś Solaris znów ma kontrakt w zasięgu ręki. Czy to już naprawdę koniec tej historii? Tego nie odważymy się prognozować – pozostaje nam śledzić sprawę na bieżąco.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Komunikacja

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Prawo & Finanse

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Jakub Rösler 30 stycznia 2024

Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Jakub Rösler 20 listopada 2023

Gdańsk z ofertą na naprawy i utrzymanie tramwajów

Przestrzeń

Zobacz również:

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Komunikacja

Gdańsk: Kolejne Swingi do naprawy głównej

Roman Czubiński 13 sierpnia 2024

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Prawo & Finanse

GAiT szukają podwykonawcy dla linii 167 i 168

Jakub Rösler 30 stycznia 2024

Gdańsk korzysta z amerykańskiego sprzętu, by sprawdzić, kto jeździ po buspasach

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Komunikacja

Gdańsk chce mieć 45-metrowe tramwaje

Jakub Rösler 20 listopada 2023

Gdańsk z ofertą na naprawy i utrzymanie tramwajów

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij